Artikler: 7000  * Produkter: 677   Kurguider: 246    ·  Home  ·  Sitemap  ·  Links     
   
    FORSIDE  |  HELSE NYT  |  GENVEJ TIL LIVET  |  GENVEJ TIL SYGDOM  |  GUIDER  |  BASISBLADE  |  PRODUKTER  |  KURGUIDEN  |  OPSKRIFTER  

  Artikler & Produktviden
  Produktfakta
  
 
Send denne side til en som det kan gavne Udskriv siden

Acetylsalicylsyre kan forårsage blødning

Læger ved Grady Memorial Hospital i Atlanta advarer om, at selv kortvarigt brug (< 1 uge) af acetylsalicylsyre (ASA) og andre ikke-steroide anti-inflammatoriske lægemidler (NSAID'er, smertestillende og hævelseshæmmende stoffer, der ikke virker hormonalt) kan forårsage blødning hos patienter med mavesår. Lægerne undersøgte forbruget af NSAID'er hos 421 patienter, der var blevet indlagt på hospital med blødning i maven eller i den øverste del af tarmen. Blødningen var oftest forbundet med mavesår (31%) og sår på tolvfingertarmen (26%). Forskerne opdagede, at en stor del af patienterne havde brugt NSAID'er i ugen, før de blev indlagt. F.eks. havde 35% af patienterne taget receptfri ASA og 6% havde taget lægeordineret ASA. Yderligere 20% af patienterne havde taget en anden NSAID enten ordineret eller receptfri. Lægerne konkluderer, at brugen af NSAID'er er en vigtigere årsag til mave-og tarmblødning end man hidtil har troet.

Kilde: Archives of Internal Medicine, Vol. 154, January 10-1994, pp. 42-6.

Health News 2005

 

 

Forrige sideGå til toppen af siden
Powered by SiteManager © 2002-2012