Artikler: 7000  * Produkter: 677   Kurguider: 246    ·  Home  ·  Sitemap  ·  Links     
   
    FORSIDE  |  HELSE NYT  |  GENVEJ TIL LIVET  |  GENVEJ TIL SYGDOM  |  GUIDER  |  BASISBLADE  |  PRODUKTER  |  KURGUIDEN  |  OPSKRIFTER  

  Artikler & Produktviden
  Produktfakta
  
 
Send denne side til en som det kan gavne Udskriv siden

Kolesterolmedicin giver nerveskader

Fagtidsskriftet Neurology beretter om, at den meget brugte kolesterolsænkende medicin statiner kan medføre, at patienten udvikler neuropati, dvs. degenerative forandringer i de perifere nerver. Neuropati opleves som prikken og stikken, nedsat følesans og brændende smerter.

Forskerne undersøgte 166 patienter, der var ramt af neuropati, uden at der forelå nogen åbenlys årsag (f.eks. sukkersyge, nyresygdom eller alkoholisme). Af disse havde ni taget statiner i gennemsnit gennem tre år. Undersøgelsen konkluderede, at de statiner-behandlede havde op til 14 gange højere risiko for at blive ramt af neuropati, sammenlignet med en kontrolgruppe.

Alligevel mener forskerne, at fordelen ved medicinen – forebyggelse af åreforkalkning og dermed blodpropper - klart overgår ulempen – risikoen for at udvikle neuropati.

Kilde: Neurology 2002; 58.

Health News 2002

 

 

Forrige sideGå til toppen af siden
Powered by SiteManager © 2002-2012