Artikler: 7000  * Produkter: 677   Kurguider: 246    ·  Home  ·  Sitemap  ·  Links     
   
    FORSIDE  |  HELSE NYT  |  GENVEJ TIL LIVET  |  GENVEJ TIL SYGDOM  |  GUIDER  |  BASISBLADE  |  PRODUKTER  |  KURGUIDEN  |  OPSKRIFTER  

  Artikler & Produktviden
  Produktfakta
  
 
Send denne side til en som det kan gavne Udskriv siden

Statiner og muskelsmerter

Statiner er kendt for at kunne give muskelsmerter og skader på muskelvæv (rhabdomyolyse). Et forsøg har nu vist, at statin-relaterede muskelsmerter forårsages af muskelskader, der skyldes statiner. Forskere ved Jewish Hospital of Cincinnati antyder, at et lavt D-vitaminniveau kan spille en rolle for disse muskelskader. De gav høje doser D-vitamin til ca. 80 statinbrugere med muskelsmerter. Smerterne forsvandt helt hos over 90% af de patienter, der tog D-vitamin, i forhold til placebogruppen. Det kan skyldes, at statiner ikke kun fjerner Q10 fra kroppen og hæmmer produktion af vigtige hormoner, men måske også D-vitaminniveauet. Hvis det er tilfældet, kan fjernelse af D-vitamin fra kroppen potentielt være en signifikant ulempe ved brugen af statiner.

Læs også:
Statin-præparater - det bør du vide
Kolesterol - forskere stiller spørgsmålstegn ved statinbehandling
Nødvendig medicin?
Kolesterolsænkende kost er lige så god som statiner
Kolesterol-medicin bør forbydes, mener mange
Statiner hjalp ikke efter hjerteblodprop
Q10 mindsker muskelsmerter ved kolesterolbehandling
Statiner og risiko for diabetes
Policosanol Complex - kan sænke kolesteroltallet
Kolesterolmedicin giver nerveskader
Andre virkninger af statiner

Kilde: Ahmed W, Khan N, Glueck C et al. Low serum 25 (OH) vitamin D levels (32 ng/mL) are associated with reversible myositis-myalgia in statin-treated patients. Translational Research, 2009;153:11-16.

Health News 2013

 

 

Forrige sideGå til toppen af siden
Powered by SiteManager © 2002-2012